ایمن سازی جاده تهران -مشهد در محدوده بین شهرستان میامی تا سبزوار معروف به منطقه عباس آباد برای عبور یوزپلنگ ها یکی از برنامه های اصلی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است که بر این اساس نصب تابلوهای هشدار در آن محدوده انجام و عملیات فنس کشی نیز در هفته جاری آغاز می شود.

هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: فنس کشی و نصب تابلوهای هشدار در محدوده عباس آباد یک پروژه مشترک است که در این راستا تا کنون هشت تابلو در قبل و بعد از این محدوده نصب شده و عملیات فنس کشی نیز در هفته جاری آغاز می شود.
وی اظهار کرد: بررسی ها نشان می دهد نصب هشت تابلو یعنی چهارتابلو از سمت مشهد و چهار تابلو از سمت تهران در فاصله ۵۰۰ متری کافی است اما اگر با آغاز عملیات فنس کشی احساس کردیم که به تابلوهای بیشتری نیاز است دوباره اقدام خواهیم کرد.
وی افزود: کارها برای آغاز عملیات اجرایی فنس کشی به پایان رسیده ، پیمانکار مشخص و پول پرداخت شده که امیدواریم کار اجرایی در هفته جاری آغاز شود.
جوکار اظهار کرد: مقرر شد ۱۲ کیلومتر از این محدوده فنس کشی شود اما قرار شد با بودجه سال ۹۵ یک میلیارد تومان تخصیص و ۶ کیلومتر فنس کشی شود و بقیه با یک میلیارد تومان دیگر با بودجه سال آینده صورت گیرد که وزارت راه و شهرسازی این بودجه را تامین می کند.
وی تاکید کرد: اما می دانیم که فنس کشی به تنهایی مشکل این محدوده را بر طرف نمی کند از این رو نصب تابلوهای هشدار هم در دستور کار قرار گرفت تا رانندگان قبل از ورود به محدوده هوشیار باشند، تابلوها کاملا بر اساس استاندارد جهانی طراحی شده اند و برای آنها چراغ چشمک زن تعبیه شده، همچنین تابلو از جنسی است که رفکلس زیادی دارد و در شب به خوبی دیده می شود چون این حوادث معمولا در شب اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: پیش از این وزارت راه اجازه نصب این تابلوها در محدوده ترافیکی را نمی داد از این رو در فاصله زیادی از جاده نصب می شدند که برای رانندگان قابل دید نبود، اما با برگزاری جلسات متعدد قرار شد با این تابلوها مانند تابلوهای ترافیکی برخورد شود تا کاربرد بهتری داشته باشند.
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تاکید کرد: حفاظت از یوز یکی از اولویت های ما است، در پنج سال گذشته در محور عباس آباد چهار یوزپلنگ را به علت دو فقره تصادف از دست دادیم در یک تصادف یک مادر و دو توله و یک تصادف یک مادر تلف شد، بنابراین قضیه بسیار حیاتی است.
جوکار اظهار کرد: البته باید در نظر داشته باشیم که درست است ایمن سازی مسیر بر اساس تشخیص محل عبور حیوان انجام می شود اما در نهایت این حیوان است که تصمیم می گیرد از چه مسیری عبور کند بر این اساس هیچ قطعیتی در این نیست که تمام مشکل این محدوده رفع شود اما به هر حال کاهش دهنده است.
وی با بیان اینکه برای ایمن سازی بیشتر تعدادی زیرگذر برای عبور یوزپلنگ در نظر گرفتیم گفت: در این محدوده تعداد زیادی کانال های آب وجود دارد که هفت کانال با توجه به ارتفاع و عریض بودن دهانه برای زیرگذر مناسب است از این رو قرار است همزمان با فنس کشی این کانال ها نیز تا حدودی کف برداری شوند تا به عنوان معبر برای یوزپلنگ مورد استفاده قرار گیرند.
جوکار گفت: این تعداد کانال نیز بر اساس شواهد عبور یوزپلنگ ها از آنها تعیین شده اند و بر این اساس فنس کشی به صورتی انجام می شود که یوزها به سمت این زیرگذرها هدایت شوند.

برچسب ها: , , , , ,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *